اصولگرایی؛ گفتمان فراگیر

 

تبیین ویژگی‌ها و شاخصه‌های اصولگرایی توسط مقام معظم‌رهبری در جمع کارگزاران سابق و فعلی نظام در روز دوشنبه 29/3/1385 را باید گامی نو در عرصه مهندسی فضای سیاسی کشور و ایجاد بستری نوین برای تعامل جریانهای سیاسی کشور قلمداد کرد.


دراین نشست، مقام‌معظم رهبری اداره ارکان مهم کشور با مدیریت تفکر اصولی اسلام و یا به تعبیر رایج «اصولگرایی» را از نعمت‌های بزرگ پروردگار خواندند و افزودند:


«اصولگرایی به حرف نیست؛ اصولگرایی در مقابل نحله‌های سیاسی رایج کشور هم نیست.‌ این غلط است که ما، کشور یا فعالان سیاسی را به اصولگرا و اصلاح‌طلب تقسیم کنیم: اصولگرا و فلان؛ نه. اصولگرایی متعلق به همه کسانی است که به مبانی انقلاب معتقد و پایبندند و آنها را دوست می‌دارند، حالا اسمشان هرچه باشد.»


آن‌گاه‌ مقام‌معظم‌رهبری با اشاره به این که قصد تدوین اصول مذکور را ندارند، به تعدادی از شاخص‌ترین آنها اشاره فرمودند:


1_‌ ایمان و هویت اسلامی و انقلابی و پایبندی به آن.


2_ عدالت.


3_ حفظ استقلال سیاسی.


4_ تقویت خودباوری و اعتماد به نفس ملی.


5_ جهاد علمی.


6_ تثبیت و تأمین آزادی و آزاداندیشی.


7_ اصلاح و تصحیح روشها (اصلاحات جزء مبانی اصولگرایی است. اصلاحات اصولگرایانه و اصولگرایی مصلحانه درهم تنیده هستند).


8_ شکوفایی اقتصادی.


ایشان که تبیین مبانی فکری اصولگرایی را از سالهای قبل و در زمان حاکمیت افراطیون درعرصه سیاسی و اجتماعی کشور آغاز کرده‌بودند، در آن زمان با بیان مبانی اصولگرایی برپایه چهار اصل شامل


1_ اصل اعتقاد به جامعیت دین اسلام


2_ اصل امام به عنوان یک شاخص


3_ اصل اعتقاد به قانون اساسی جمهوری اسلامی


4_ اصل ولایت و رهبری


زمینه همگرایی نیروهای مؤمن و معتقد به مبانی نظام و سرخورده از افراطی‌گری‌های خارج از حاکمیت را فراهم و باتنظیم فضای سیاسی، منشأ تحولات سالهای بعد در عرصه سیاسی گردیدند.


اکنون و در آستانه برگزاری انتخابات خبرگان چهارم و در شرایطی که «نگاه جهانی»، بیش از پیش به «کارآمدی نظام دینی» معطوف شده، تبیین «منشور اصولگرایی» با توسیع شاخصه‌های آن، در عرصه‌های سیاسی و اجرایی می‌تواند در ارائه تصویری روشن از گفتمان امروزین انقلاب اسلامی مؤثر واقع شود.


دراین زمینه نکاتی چند قابل ذکر است:


1_ تجربه حکومت دینی در ایران به عنوان یک تجربه نوین درعرصه حکومت‌داری برای تمامی مسلمانان جهان قابل توجه و الگوگیری است. خصوصاً‌ این‌که این تجربه در سالهای اخیر توانسته است با احیای عزت اسلامی و ایستادگی در مقابل هجمه سنگین غرب،‌ عزت اسلامی را احیا و مسلمانان را به ایجاد نظامی توانمند در قبال فزون‌خواهی‌های غرب موفق کند. تبیین هدفمند ابعاد ایدئولوژیک و کارکردی این نظام در پس تفکر «اصولگرایی مصلحانه»‌ و فارغ از تعلقات‌جناحی وفرقه‌ای می‌تواندتصویر مطلوبی از نظام دینی را ارائه دهد.


 2_ درعرصه داخلی نیز درپی شکست راهبردهای افراطی مدعیان حرکت‌های اصلاح‌طلبانه طیف وسیعی از فعالان سیاسی، درعین تعلق به مبانی نظام دینی، از درک صحیح تفاوتهای این نظام با الگوهای لیبرال دمکراسی، درمانده و در معرض الگوهای جایگزین نظیر جبهه دمکراسی‌خواهی و حقوق‌بشر گرفتار آمده‌اند. تبیین موسع مواضع نظام دینی در پوشش اصولگرایی مصلحانه و یا اصلاحات اصولگرایانه نه تنها در جذب ریزش‌ها مؤثر است، بلکه الگوهای جایگزین را نیز خلع سلاح می‌کند.


3_ یکی دیگر از اهداف راهبرد نوین رهبری، ارتقاء‌ آستانه تحمل نیروهای سیاسی در درون کشور است. گسترش دامنه‌ها و نقاط مشترک، زمینه تعامل بیشتر احزاب و گروه‌ها در درون جبهه انقلاب و نظام را فراهم کرده و البته دامنه نفوذ جریان‌های خارج از نظام را نیز محدودتر می‌کند.


4_ تحولات عرصه سیاسی کشور در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و پس از آن خصوصاً‌ وقایع هفته‌های اخیر که شکنندگی ائتلاف‌ها وجبهه‌ها راآشکار ساخت،زمینه دیگری‌برای تدبیررهبری جهت‌ساماندهی ومهندسی فضای‌سیاسی کشوراست. روندانحرافی این تحرکات در آستانه خبرگان رهبری می‌تواند فضای نامناسبی‌را برای‌تعامل جریانهای سیاسی در این انتخابات فراهم کند.


5_ اگرچه مدعیان «اصلاح‌طلبی» تصویری بسیار منفی از مفهوم «اصلاحات» ایجاد کرده، به نوعی که خود نیز دیگر رغبت نزدیکی و یاتمسک به آن را ندارند، اما این به معنی نفی این واژه ارزشمند که در واقع بخشی از رسالت انبیاء، اوصیاء و آرمان حضرت امام(ره)است، نمی‌باشد.لذا مقام‌معظم‌رهبری با بازپیرایی‌ این مفهوم سعی در ساماندهی حرکت اصلاحی انقلاب اسلامی دارند.


6_ تعامل جریانها و شخصیت‌های مرتبط با جریان اصولگرا و نوع عمل برخی از آنها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و پس از آن که قرابت چندانی با مبانی فکری اصولگرایی نداشته و ندارند، زمینه دیگری برای ضرورت تبیین آن و به نوعی تعیین مرزهای آن است که ورود در آن، مستلزم تطبیق شعارها و عملکردها با آن مبانی است.


7_ تبیین ویژگی‌های اصولگرایی مصلحانه و یا اصلاح‌طلبی اصولگرایانه تلاشهای کسانی‌که درصدد همسان‌سازی «اصولگرایی» با حرکت‌های انحرافی طالبانیزم تحت عنوان «بنیادگرایی» بودند را نیز خنثی کرد.


8_ تبیین مقام‌معظم رهبری سبب شد که دایره مشمول این واژه از حیطه احزاب و گروهها خارج و فراتر از آنها، بسیاری از بایدها و نبایدهای نظام جمهوری اسلامی را نیز شامل شود.

/ 2 نظر / 16 بازدید
محمود

متن جالبی بود

محمود

متن جالبی بود